Mediacampagne
Om een idee te geven over onze aanpak bij mediacampagnes, hieronder een voorbeeld van een gerealiseerde campagne:
Mediacampagne ADIBib
Wat was de vraag aan Mad Monkey?
Leerlingen met een lees- en schrijfbeperking krijgen van de Vlaamse Overheid ondersteuning door voorleessoftware en ADIBoeken. Leerkrachten bleken echter onvoldoende op de hoogte van het bestaan ervan en waren niet vertrouwd met de mogelijkheden. Er was ook weerstand merkbaar bij sommige ouders en leerkrachten met vooroordelen zoals: "zullen ze nog wel voldoende leren?"
Hoe werd de campagne uitgewerkt?
Er werden verschillende reeksen video's gemaakt die allemaal doelgericht ingezet werden en elkaar versterkten. Twee doelgroepen werden gekozen: ouders en leerkrachten. Om hen te bereiken, werden verschillende kanalen gebruikt: een tv-spot op Canvas en Eén, direct mailing en gerichte sociale-mediastrategieën.
FASE 1:
informatieve video
De eerste stap was duidelijk de doelgroep informeren over de meerwaarde van voorleessoftware en ADIBoeken. We kozen voor een informatieve feelgoodvideo met een licht emo-gehalte. Deze video bleek al snel effect te hebben op de doelgroepen en werd op vele studiedagen en vormingsmomenten ingezet.
FASE 2: vooroordelen counteren
Heel wat ouders, maar ook leerkrachten, bleken vooroordelen te hebben ten aanzien van het gebruik van voorleessoftware in de klas. Zorgcoördinatoren hadden nood aan iets om hen over de streep te trekken. Een reeks van acht korte "Ja, maar"-video's werd hiervoor gelanceerd. Er wordt gekozen om vooral leerkrachten aan het woord te laten. Deze fase was noodzakelijk om te vermijden dat er tijdens de nationale campagne zou afgehaakt worden op basis van vooroordelen.
FASE 3:
gerichte campagne
Omdat velen nog niet op de hoogte waren van het bestaan van ADIBib, werd gekozen om heel gericht leerkrachten te informeren via onlinefora, direct mailing en sociale media.
Over een periode van 6 maanden werden met een grote regelmaat berichten, foto's en video's gepost. Enerzijds korte getuigenissen van scholen, anderzijds tips om met de software te werken. Deze aanpak wordt tot op heden nog steeds verder uitgevoerd door de organisatie.
FASE 4: teaserfilmpjes leerkrachten
Net voor de start van het schooljaar werden twee filmpjes gelanceerd waarbij leerkrachten direct aangesproken werden door kinderen met een leerstoornis: "Dag meester" en "Dag juf". De filmpjes werden verspreid via gerichte sociale-mediacampagnes en op
leerkrachtenfora.
FASE 5: massamedium tv-spot
Via Canvas en Eén werd tijdens de eerste schoolweek van september een tv-spot gelanceerd. We verkregen gratis zendtijd voor vijf tv-spots met primetime voor en na het journaal.
FASE 6:
Oproep door kinderen en ouders
Kinderen en ouders worden ingeschakeld om de vraag naar ondersteuning op school te versterken met de oproep: "Word mijn superheld"
Dit resulteert uiteindelijk in een gezamenlijke oproep op de dag van de dyslexie, tevens de afsluiter van de mediacampagne.
Resultaat mediacampagne
We zagen het aantal gebruikers van voorleessoftware en ADIboeken in de scholen quasi verdubbelen. We merken ook dat veel meer scholen nu weet hebben van het bestaan en van de mogelijkheden van ADIBoeken. Ook de overheid is op de kar gesprongen met het aanbieden van gratis voorleessoftware, wat zeker de campagne een extra boost gaf. Tot op vandaag werkt ADIbib nog steeds verder met filmpjes op sociale media. Ook Mad Monkey werkt nog regelmatig aan nieuwe filmpjes.